Sunday, May 2, 2010

still life & artistic.


salam,

skrg ni dunia fotografi Malaysia dihujani berbagai fenomena. bermula dari layan outing shoot model; potraiture, pastu landscape, pastu masuk fenomena shoot macro, pastu shoot pada waktu malam pkai slow shutter & CLS(creative lighting system) then street photo & candid.

terpulang pada masing² utk memilih cabang fotografi yg mana nk di"follow". sbnrnya byk lagi cabang fotografi kat Dunia ni yg aku x sebut kat atas ni. korang leh google utk taw lebih lanjut :P~

so dalam entry kali ni aku nk mengetengahkan gambar² still life & artistic. kalo nk diikutkan cabang still life & artistic ni sangat lah luas. korang shoot product pon boleh dikira sbg still life. shoot objek mati spt pisau, bola, tiang lampu, zippo & apa saja yg disekeliling korang boleh dikira sbg still life dan yg semestinya ada mesej yg nk disampaikan.

jika nk diikutkan, shoot still life ni boleh dibuat dimana² saja. kena kreatif dalam penghasilan gambar sbb kita nk sampaikan msg dalam gambar kita. kalau penulis dia sampaikan msg dalam tulisan beliau, kalau penyanyi msg nya dalam lagu nya dan kalau jurugambar, "MSG NYA DALAM GAMBAR"

aku teringat satu quotes "saya x pandai menyanyi, saya x pandai menulis, oleh itu saya ambil gambar utk menceritakan segala²nya"

byk sumber rujukan kat dalam internet yg korang leh jadikan sbg sumber inspirasi. berbalik kpd tajuk aku kali ni, lagi satu cabang yg berkait rapat dgn still life adalah artistic photo. bila sebut pasal artistic ni mmg satu benda yg sangat halus & seni. kalo korang tanya apa tue seni, seni sangat luas pengertiannya, contohnya dalam satu gambar, mcm² cerita & makna boleh diolah mengikut fahaman masing². terpulang pada penyampaian gambar tersebut dan juga persepsi masing².

korang mmg selalu tgk orang shoot & publish gambar model, ade yg seksi dan juga ada yg sopan siap bertudung lagi :) itu adalah perkara yg common kita tgk. pernah x korang tgk gambar model pose lawa² tapi si photographer nya pulak shoot gambar gelang kaki model tu ataupun anting² model tu saja. tetapi dgn komposisi yg menarik dan juga bantuan caption untuk gambar tersebut, terciptalah suatu cerita dalam gambar tersebut.

korang cuba la check link otai still life & artistic dari Malaysia ni. aku x nafikan yg aku mmg admire dia nye hasil kerja.

http://www.flickr.com/people/sonnymarciano/

tgu la nnt aku upload sket gambar still life yg aku amik. :P~

0 comments:

Post a Comment

 
Powered by Blogger.

Popular Posts

Labels

Followers

about the owner of this blog

My photo
my name is mohd zafwan but you can call me bOwtuck instead.i'm passionate in photography and really enjoy it.you can contact me at my mobile 0192148985 or mail me at bowtuckphoto@gmail.com for any reservation and booking for any kind of photoshoot. my specialty in wedding and model shooting. enjoy my portfolio. peace one love..!!!

Blogger templates

Blogger templates

Labels

Blogroll

free counters

Labels

Blogger news


ShoutMix chat widget

Labels